Kan je beter leren door te ontbijten?

Studyschool

Het ontbijt geeft je weer energie na de nacht. Ontbijten brengt de spijsvertering op gang. Bovendien voorkomt het trek in snoep of koek later op de ochtend. Maar maakt wel of niet ontbijten uit voor hoe goed je je kunt concentreren of dingen onthouden? In 2 wetenschappelijke reviewartikelen zijn een heleboel onderzoeken bij zowel kinderen als volwassenen op en rij gezet. De resultaten zijn heel wisselend en de effecten van ontbijten erg klein.

Waarom ontbijten?

Het idee achter het belang van ontbijten om je goed te kunnen concentreren op je werk of op school is dat na een nacht slapen de glucosevoorraad in je lichaam op is en je nieuwe glucose nodig hebt om je hersenen te laten werken.

Verschillende onderzoeken naar ontbijt

Er zijn een aantal observationele studies die een verband zien tussen regelmatig ontbijten en betere schoolprestaties. Op basis van dit soort studies is niet te zeggen of de verschillen tussen mensen die wel en niet ontbijten echt door het ontbijt komen. Het kan ook komen door andere dingen die deze 2 groepen mogelijk anders doen, bijvoorbeeld langer slapen of meer bewegen. Om het effect van wel of niet ontbijten beter te bestuderen zijn er experimentele onderzoeken nodig.

Tot nu toe zijn  tientallen experimentele studies gedaan waarin de effecten werden vergeleken wanneer dezelfde mensen wel of niet ontbeten hadden. De meeste van deze studies keken naar het effect van 1 keer wel of niet ontbijten. De kwaliteit van die studies was redelijk goed. Maar de resultaten zijn niet altijd goed te vergelijken, omdat elk onderzoek net even anders was: bijvoorbeeld een andere leeftijdsgroep of een andere test om concentratie of geheugen te meten. 

Conclusie onderzoekers

De onderzoekers concluderen dat wel ontbijten in vergelijking met niet ontbijten een klein beetje effect heeft op mentale functies gedurende de ochtend. Dit effect wordt voornamelijk gevonden voor specifieke functies, zoals het geheugen. En ze zagen vooral positief effect bij specifieke groepen, bijvoorbeeld kinderen die ondervoed zijn. Kortom, een ontbijt zorgt er niet meteen voor dat je veel beter op je werk of school kunt presteren, maar het heeft wel een heleboel andere voordelen.

Ons advies

Met een gezond ontbijt begin je dag in ieder geval goed. Kies vooral voor producten die in de Schijf van Vijf staan en varieer. Heb je ’s ochtends geen trek in brood voordat je naar je werk of school gaat? Probeer eens iets anders zoals een bordje havermout of yoghurt met fruit. Of neem brood mee voor later op de ochtend wanneer je wel trek krijgt.

Wat is een goed ontbijt?

Bij jou in de buurt

Meld je aan voor de landelijke nieuwsbrief

  • Altijd op de hoogte
  • Ervaringen van andere ouders
  • Leuke activiteitentips